Meerdere foto’s in een tweet en tot tien mensen taggen in een foto, zonder dat dit ten koste gaat van de 140 kostbare tekens die je tot je beschikking hebt. Vanaf donderdag kan het met de nieuwe apps van Twitter voor Android en iOS.

Twitter maakte de aanpassingen woensdag bekend op zijn blog. Hiermee wil het sociale netwerk foto’s naar eigen zeggen “socialer” maken.

Als actieve twitteraar doe je er goed aan naar de instellingen te kijken voor het taggen van foto’s. Je kunt ervoor kiezen om iedereen toe te staan om je te taggen, om alleen tags toe te staan van mensen die je volgt of van niemand tags te accepteren.

Word je getagd in een foto dan krijg je daar een berichtje van. Optie 2 en 3 zijn de beste keuzes als je niet wil verdrinken in deze spam.

Retweet-knop vervangen

Het taggen is niet de enige verandering die Twitter doorvoert. Bij een klein deel van de gebruikers heeft Twitter sinds donderdag de retweet-knop vervangen door een share-knop.

Naar alle waarschijnlijkheid is het een test. Of 'retweeten' op Twitter definitief tot het verleden behoort dus is nog maar de vraag.

Twitter moeilijk te doorgronden

De nadruk op foto's, de mogelijkheid om tot tien mensen te taggen en de share-knop doen meer denken aan Facebook dan aan Twitter. Dat is niet verwonderlijk: uit een rapport van Deutsche Bank eerder deze week bleek dat gebruikers afhaken, omdat Twitter moeilijk te doorgronden is voor mensen die zich aanmelden.

Nieuwe twitteraars beginnen in feite met niks: ze volgen niemand en niemand volgt hen. Het duurt een poos voordat je op Twitter een leuk clubje mensen volgt, waarmee je ook tweets uitwisselt. Veel nieuwe gebruikers zijn dan al afgehaakt.

Dat blijkt ook uit het rapport van Deutsche Bank. Ruim 58 procent van de ondervraagden had minder dan 10 volgers op het moment dat ze met Twitter stopten. Facebook is wat dat betreft vertrouwder. Daar voeg je vrienden en familie toe.

Twitter spiegelt zich aan Facebook

De uitdaging voor Twitter is om het sociale netwerk toegankelijker te maken. Daarbij lijkt het zich te spiegelen aan grote broer Facebook. Naast de test met de share-knop, experimenteerde Twitter eerder al met een nieuwe profielpagina, die meer op die van Facebook lijkt.

De focus op foto's lijkt een logische zet. In het rapport van de Deutsche Bank bleek het gebrek aan foto's één van de redenen waarom gebruikers zijn afgehaakt. Maar er is hoop: 66 procent van de ondervraagde ex-twitteraars geeft aan dat ze Twitter nog een kans willen geven als er meer mogelijkheden zijn om foto's en video's te delen.

Lees ook

11 redenen waarom mensen stoppen met Twitter

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl